JASPER DE BEIJER

JASPER DE BEIJER at dudokdegroot – Foundation

—–Dutch below——
Galerie dudokdegroot is proud to present:



In 2020, Jasper de Beijer (1973) followed a residency at the Pompgemaal in Den Helder with help of the Mondriaan Fund. The estate around the water pumping station has some resemblance of an island, a secluded place over which the world seems to have no influence. The artist experienced his isolation as a form of powerlessness and being lost; his period in residence coincided with the start of the pandemic.
The artist converted the pumping station into a self-designed castle; partly as a physical film set, partly as 3D space in the computer. He then used this computer model to convert the site and building into a classic estate. Because the Pompgemaal and its CGI version (Generated Computer Imaging) fit seamlessly together, De Beijer was able to combine his on-site recordings with his own version of the estate.

The aristocrat tries to maintain the grounds as best as possible, to make contact with the outside world and to keep (imaginary) intruders out. He uses his dated military experience to do patrols and man lookouts.
From his point of view, the estate is one of the last places in Europe that still belong to the old world – and he will do everything he can to preserve this. He tries to make contact with the outside world via a refurbished radio transmitter, but his methods and calling codes have become obsolete.

In the short film Foundation, the white man has become a relic who thinks his own world is crumbling while he tries to maintain an idealized world that has long since disappeared.

Foundation is a prelude to the artist’s first solo at Dudokdegroot Gallery in September 2024, ‘I Have Seen the Future’.

In ‘I Have Seen the Future’, de Beijer extrapolated the idea of ‘Foundation’ and built an imaginary world based on the visions of the future from the 60s and 70s of his youth; Utopian wishful thinking at the time accumulated into a harsh confrontation with the excesses of the emerging consumer society. By clinging to the illusion of a glorious future, the residents of this ideal model society have ended up in a world where they desperately cling to an unworkable utopia that is constantly overtaken by reality.

With special thanks to:

The Mondriaan Foundation

 

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst


FROM / TO

8 – 16 March 2024

ADDRESS
Galerie dudokdegroot
Tweede Laurierdwarsstraat 1–3, 1016 RA Amsterdam
0031615475473
Website
OPENING HOURS
Wednesday 13:00—18:00
Thursday 13:00—18:00
Friday 13:00—18:00
Saturday 13:00—18:00

Dutch version—————————————————————————————————————————————

Galerie dudokdegroot presenteert:

In 2020 volgde Jasper de Beijer (1973) via het Mondriaanfonds een residentie in het Pompgemaal in Den Helder. Het landgoed rond het gemaal heeft iets van een eiland, een afgeschermde plek waar de wereld geen invloed op lijkt te hebben. Deze isolatie voelde voor de kunstenaar aan als een vorm van machteloosheid en verlorenheid; zijn periode in de residentie viel samen met de start van de pandemie. De kunstenaar bouwde het gemaal om tot een zelf ontworpen kasteel; deels als fysieke filmset, deels als 3D ruimte in de computer. Vervolgens heeft hij dit computermodel gebruikt om het terrein en gebouw om te bouwen in een klassiek landgoed. Omdat het Pompgemaal en zijn CGI versie (Generated Computer Imaging) ervan naadloos op elkaar pasten, kon De Beijer zijn ter plekke gemaakte opnamen combineren met zijn eigen versie van het landgoed. De aristocraat probeert het terrein zo goed mogelijk te onderhouden, contact te leggen met de buitenwereld en (imaginaire) indringers buiten te houden. Hij gebruikt zijn gedateerde militaire ervaring om wachtrondes te lopen en uitkijkposten te bemannen.
Vanuit zijn optiek is het landgoed nog één van de laatste stukjes Europa die nog bij de oude wereld hoort en hij zal er alles aan doen om dit te behouden. Hij probeert via een opgeknapte radiozender contact te leggen met de buitenwereld maar zijn methodes en oproepcodes worden niet meer gebruikt.
In de korte film Foundation is de witte man een reliek geworden die denkt dat zijn eigen wereld afbrokkelt terwijl hij een geïdealiseerde wereld in stand probeert te houden die allang is verdwenen.
Foundation is een opmaat naar de eerste solo van de kunstenaar bij galerie dudokdegroot in september 2024, ‘I Have Seen the Future’.

In ‘I Have Seen the Future’ heeft de Beijer bovenstaand idee geëxtrapoleerd en een imaginaire wereld gebouwd die gebaseerd op de toekomstvisies uit de jaren ’60 en ’70 van zijn jeugd; utopisch wensdenken ging destijds een harde confrontatie aan met de uitwassen van de opkomende consumptiemaatschappij. Door zich aan de illusie van een glorieuze toekomst vast te houden zijn de bewoners van deze ideale modelsamenleving in een wereld terechtgekomen waar ze zich wanhopig vastklampen aan een onwerkbare utopie die voortdurend wordt ingehaald door de werkelijkheid.

DATUM 8 t/m 16 maart 2024

ADRES
Galerie dudokdegroot
Tweede Laurierdwarsstraat 1–3, 1016 RA Amsterdam
0031615475473
Website
OPENINGSTIJDEN
Woensdag 13:00—18:00
Donderdag 13:00—18:00
Vrijdag 13:00—18:00
Zaterdag 13:00—18:00


ADMISSION
Free admission
For a personal appointment or more information, call 0031615475473 or email info@dudokdegroot.nl